nedelja, 28. september 2014

Odprimopoti.si ne počiva

Odprimopoti.si ne počiva. Ta teden smo bili kot osrednje združenje slovenskih gorskih kolesarjev pri Varuhu človekovih pravi RS. V četrtek, 25. 9. 2014, smo bili vabljeni na 6. letošnje redno srečanje s predstavniki civilne družbe s področja okolja in prostora.



Na njem smo predstavili delovanje in prizadevanja konzorcija odprimopoti.si ter izpostavili ter ključne težave, s katerimi se soočamo, ki so po našem:
1. pomanjkanje objektivnih virov,
2. obstoječa zakonodaja,
3. sektorska politika na državem nivoju,
4. zakonodajni postopek.

Na srečanju so bili prisotni tudi predstavniki Generalne policijske uprave RS, ki so na naše zadovoljstvo povedali, da se odzivajo na vse prijave, ki jih prejmejo v zvezi z vožnjo v naravnem okolju ter da "kolesarji niso kakšni posebni kršitelji". Od julija 2014, ko so bile sprejete spremembe ZON, so ukrepali zgolj proti 52 voznikom motornih vozil in nobenemu kolesarju. Glede na to, da rezultati raziskave Gorsko kolesarjenje v naravnem okolju - navade, značilnosti voženj in razumevanje problematike kolesarjenja v naravnem okolju pri slovenskih gorskih kolesarjih kažejo, da slovenski gorski kolesarji precej časa preživimo na vožnji po poteh v naravnem okolju, kjer smo pretežno nelegalni in v prekršku, bi lahko sklepali, da takšno prepovedovanje nima smisla?

Predstavnica sedaj že nekdanjega Ministrstva za kmetijstvo in okolje je povedala, do danes sicer res še ni bila oblikovana delovna skupina, kot jo je ministrstvo ob sprejemanju ZON napovedalo, da pa bodo pobudo vzdignili na nivo Vlade RS in poiskali resor, ki bi lahko prevzel pobudo. Obetavno? Ali pač ne?

Že v ponedeljek, 22. 9. 2014, pa smo organizirali drugo srečanje s predstavniki Kmetijsko gozdarske zbornice Slovenije, Zvezo lastnikov gozdov ter Združenjem turističnih kmetij Slovenije. Na njem smo predstavili izhodišča konzorcija odprimopoti.si glede urejanja gorskega kolesarjenja v naravnem okolju, primere dobrih praks iz tujine ter predstavili predlog zakonodajnih sprememb, kot jih je oblikoval konzorcij odprimopoti.si. >>Zapisnik srečanja<<

Peter Zajc,
predstavnik odprimopoti.si

sobota, 26. julij 2014

Ministrstvo za kmetijstvo in okolje javno predstavilo spremembe ZON

V četrtek, 24. julija 2014, je Ministrstvo za kmetijstvo (MKO) in okolje na Agenciji RS za okolje v Ljubljani organiziralo javno predstavitev sprememb glede vožnje v naravnem okolju, ki naj bi jih prinašal ZON. Poročilo o tem je dostopno na spletni strani MKO.

O tem kaj na bodo prinesli spremembe ZON smo na blogu odprimopoti.si pisali že 10. junija 2014. Na (ne)srečo ugotavljamo, da smo že takrat pravilno tolmačili, kaj lahko (ne)pričakujemo.

Za uporabnika se ne spreminja kaj dosti, malo več za organizatorje prireditev. Še vedno se bomo v znatni meri vozili nelegalno, saj ZON, ki dovoljuje vožnjo s kolesi po utrjenih poteh, če temu ne nasprotuje lastnik zemljišča, ne velja na območju gozdov in planinskih poti. Da bo za bistvene spremembe potrebno spremeniti določila še treh zakonov, smo na blogu odprimopoti.si pisali  15. junija 2014.

So pa predstavniki MKO na provokativno vprašanje kolesarja med javno razpravo po predstavitvi in sicer kje se lahko po spremembah ZON vozim legalno oz. bolj legalno kot pred spremembami, odgovorili, da po utrjenih poteh nad gozdno mejo, ki niso planinske. Hm, katere bi to bile? In katero gozdno mejo, naravno ali antropogeno? Heh ...

Kljub temu pa ocenjujemo, da je javna razprava, ki jo je organiziralo MKO prinesla korak naprej. Še vedno pa bodo nadaljnja prizadevanja za celovito in sodobno ureditev gorskega kolesarjenja v naravnem okolju v Sloveniji morala temeljiti na prizadevanju gorskokolesarske skupnosti same.


Peter Zajc,
predstavnik odprimopoti.si



nedelja, 20. julij 2014

Odprimopoti.si je postal slovenski gorskokolesarski konzorcij


V petek, 18. 7. 2014, je na Ravnah na Koroškem potekal delovni sestanek predstavnikov  slovenskih organizacij s področja kolesarstva in turizma, ki so februarja 2014 podpisali pismo o nameri glede skupnega interesa po usklajenem in celovitem delovanju za načrtni razvoj gorskega kolesarstva in kolesarjenja, razvoj gorskokolesarskih poti, izobraževanja in usposabljanja gorskih kolesarjev ter spodbujanje priprave strokovne in znanstvene literature s tega področja v Sloveniji.

Na delovnem sestanku je bil ustanovljen konzorcij s formalnim imenom Slovenski gorskokolesarski konzorcij, za namene komuniciranja pa bo uporabljeno poimenovanje "odprimo.si" (beri odprimo pika si), ki z besedno igro simbolično nakazuje, da je na gorskokolesarski skupnosti sami, da si sistematično in kontinuirano prizadeva za razvoj in urejevanja gorskega kolesarjenja kot aktivnosti v naravnem okolju.

Organizacije, ki so pristopili h konzorciju so:

  • Kolesarska zveza Slovenije
  • KGK Volja - Slovenski gorniški klub Skala
  • Regionalna destinacijska organizacija Gorenjska
  • LTO Posočje
  • Zavod za turizem Maribor-Pohorje
  • RRA Koroška d.o.o.
  • Pohodništvo in kolesarjenje GIZ
  • Združenje slovenskih žičničarjev GIZ
  • Zavod Aliansa
  • Zbornica gorskih centrov - Gospodarska zbornica Slovenije

Konzorcijska pogodba je trenutno v fazi podpisovanja. Pogodbeni partnerji se strinjajo, da je eden ključnih namenov ustanavljanja konzorcija združevanje moči pri razvoju gorskega kolesarstva kot družbeno pomembne dejavnosti v naravnem okolju. Z združevanjem organizacij, ki se ukvarjajo z gorskim kolesarjenjem kot športno, rekreativno, tekmovalno in turistično dejavnost, pa konzorcij postaja najpomembnejši sogovornik pri oblikovanju politik razvoja na nacionalni ravni.

Peter Zajc,
predstavnik odprimopoti.si

torek, 8. julij 2014

nedelja, 15. junij 2014

Pa res vemo, kam nas je pripeljal ZON?

Prah sem malo polega, nismo pa povsem prepričani, kaj nas je s spremembami Zakona o ohranjanju narave (ZON) pravzaprav sploh doletelo.

V spodnji shemi smo poskušali prikazati obstoječo zakonodajo, ki naj bi "urejala" vožnjo s kolesom po poteh na naravnem okolju. Naj poudarimo, da pri tem mislimo zgolj vožnjo v smislu izvajanja aktivnosti rekreativne vožnje kot take. Situacija za organizacijo prireditev ali legalno vzpostavljanje gorskokolesarskih poti v naravnem okolju se deloma razlikuje.

 Večja ločljivost
Shema v večji ločljivosti

Ključne ugotovitve:
1. Zakoni si med seboj nasprotujejo.
2. ZON je v mešanico nejasnosti dodal nove.
3. Na državni ravni ni interesa po učinkovitem urejanju.
4. Vse skupaj je totalna kolobocija.

Ugotovitve ponazarjamo na dveh primerih.

Primer: Nasprotovanje lastnika ali upravljavca poti

ZON je določil, da je vožnja v naravnem okolju dovoljena, če temu ne nasprotuje lastnik ali upravljavec poti. Ni pa določil, kako bo lastnik ali upravljavec to voljo izrazil. In kako bomo kolesarji za to (ne)voljo vedeli. Uf ...

Primer: Ali se lahko legalno peljem po poljski poti?

ZON je ukinil Uredbo o prepovedi vožnje z vozili v naravnem okolju, ohranil določbe Zakona o gozdovih in Zakona o planinskih poteh, nikjer pa nič ne omenja Zakon o kmetijskih zemljiščih. Tako ZON pravi, da se lahko peljemo po poljski poti v naravnem okolju, če temu ne nasprotuje lastnik ali upravljavec poti, Zakon o kmetijskih zemljiščih pa pravi, da se poljske poti na kmetijskih zemljiščih lahko uporabljajo samo v kmetijske namene (op.p.: odpade tudi varianta peš, torej velja tudi za planinske poti, ki potekajo po poljski poteh in s tem sta si v nasprotju z Zakonom o planinskih poteh?!). Še dodatno. Ministrstvo za kmetijsko in okolje je aprila 2014 izdalo Splošne smernice s področja varovanja kmetijskih zemljišč, ki določajo, da na kmetijskih zemljiščih brez namenske rabe zemljišča sploh ni možno vzpostaviti "kolesarske poti, pešpoti, gozdne poti in podobnega".

Kako naprej?

V naslednjih dnevih bomo uradna pojasnila zahtevali od pristojnih državnih institucij (ne obetamo si ravno veliko). Že sedaj pa lahko rečemo, da tudi za gorsko kolesarjenje ugotavljamo podobno, kot ugotavljata avtorja v dokumentu "Kolesarske povezave - obstoječe stanje in predloga smernic", kjer sta na primeru Koroške pokazala na neučinkovitost načrtovanja na državni ravni. In sicer predlagata, naj "se pristojnost za vzpostavitev kolesarskih povezav, predvsem glavnih, regionalnih in lokalnih, ter strokovno svetovanje pri zasnovi in vsebini, prenese na raven regij."

Peter Zajc, odprimopoti.si



četrtek, 12. junij 2014

Poslanci Državnega zbora so danes soglasno glasovali za Predlog zakona o spremembah in dopolnitvi Zakona o ohranjanju narave

Poslanci Državnega zbora so danes soglasno, s 68 glasovi za in 0 proti, glasovali za Predlog zakona o spremembah in dopolnitvi Zakona o ohranjanju narave.

Kaj pričakujemo, da bo Predlog zakona pomenil za kolesarje in organizatorje prireditev, smo pisali v objavi na blogu pred dvema dnevoma.

Kljub simboličnemu pomenu ukinitve Uredbe o prepovedi vožnje z vozili v naravnem okolju, smo še precej korakov oddaljeni od učinkovitega urejanja in bomo pri vožnji po poteh v naravnem okolju vsaj še nekaj časa v znatni meri v prekršku.

Peter Zajc, odprimopoti.si

sreda, 11. junij 2014

Državni zbor bo o predlogu Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o ohranjanju narave glasoval v četrtek, 12. 6. 2014

69. izredna seja Državnega zbora je bila v sredo, 11. 6. 2014, prekinjena in se bo nadaljevala jutri, v četrtek, 12. 6. 2014.

Izvedena je bila obravnava Poročila Odbora za kmetijstvo, gozdarstvo, prehrano in okolje. Besedo so imeli predlagatelj zakona (državna sekretarka na Ministrstvu za okolje in prostor Andreja Jerina), poročevalec Odbora za kmetijvstvo, gozdarstvo, prehrano in okolje (Jakob Presečnik) ter predstavniki posameznih poslanskih skupin. 

Kot je bilo razbrati iz razprave, bodo poslanske skupine podprle Predlog zakona kot ga je predlagal Odbor. Glasovanje o tem bo potekalo jutri, 12. 6. 2014.

Kaj pričakujemo, da bo Predlog zakona pomenil za kolesarje in organizatorje prireditev, smo pisali v včerajšnji objavi na blogu.

Peter Zajc, odprimopoti.si